Kulturellt missförstånd

Ajajaj, nu har jag tydligen begått ett övergrepp mot min nyadopterade dotter när jag, i likhet med Carola, gav min dotter extensions i veckan. I alla fall om man ska tro en psykolog som uttalat sig i Aftonbladet.

Även jag följer ju Carolas blogg och där har under de senaste dagarna postats många kommentarer om Carolas dotters nya hår. Många tycker det är förfärligt och tolkar det hela som ett sätt för Carola att ”styla” sitt nyfådda barn. Nu vet ju inte jag exakt vad som ligger bakom andra människors handlingar (t ex Carolas), men att sätta in extensions i en liten flickas afrohår är helt normalt och ibland även önskvärt i det land som jag har adopterat från och säkert även i Sydafrika. Extensions är inte ett uttryck för bottenlös dekadens hos utseendefixerade mammor (som det är i Sverige??), utan snarare ett sätt att ta hand om ett afrohår, att få till en frisyr, vilket är ett måste för att barnet ska anses välskött.

Jag tycker att min dotter var finare utan extensions, men själv älskar(!!) hon sitt nya långa hår och nu kan vi fotografera henne närsomhelst och kan använda de bilderna för återrapportering till Landet. Det kunde vi inte med tidigare bilder där hon saknade frisyr (dvs hade håret ”fritt” som vi svenskar tycker är ”naturligt”). I Landet är det bara hemlösa och psykiskt sjuka som inte har håret fixat på något sätt, har vi fått veta. Och har barnet väldigt kort hår, så finns det inte så väldigt mycket man kan göra med det. Då är extensions lättare att få till något fint med. Dessutom skyddar välgjorda extensions håret medan det växer ut.

Jag tycker i alla fall att människor (särskilt psykologer) kunde ta reda på lite mer innan se fördömer. Här finns det kulturella skillnader? Just detta handlar inte alls om övergrepp.

21 reaktioner på ”Kulturellt missförstånd

  1. Samma här! Jag flätar in garn i min dotters korta hår för att det ska bli en frisyr, skäms på mig. 😉 Det är verkligen tråkigt att människor inte läser på ordentligt innan de uttalar sig.

  2. Hejsan! Hittade hit via Emilie och Anders blogg.
    Ja, den där artikeln var absurd. Såg även att de valt att citera en kommentar jag lämnat på Carolas blogg vilken gick ut på just det du säger i det här inlägget. De måste ju även sett alla kommentarer från mammor med barn med afrohår som bekräftade att det är vanligt. Varför inte kolla upp DET och utgå från att någon som du själv sannolikt besitter större kunskap i ämnet än många andra,  istället för att lägga tid på att skaka fram EN psykolog som anser att det är ett övergrepp.

  3. Otroligt är vad det är…. och jag önskar att många skulle läsa detta som du skriver. För som jag just mejlade till Eva Rusz och reportrarna: ”Jag tror definitivt att Carolas dotter tar mer skada av att svensk press dömer och jagar hennes mamma än av att få håret ordnat på ett sätt som är kulturellt korrekt i på stora delar av den kontinent där de befinner sig.”

  4. Jag trodde att jag hade kommenterat, det måste ha försvunnit ut i cyberrymden. Just det här funderade jag på när jag lyssnade på Rusz radioprogram. Bra att få läsa lite om den andra sidan också. Önskar, som Cecilia skrev, att fler skulle få läsa vad du skriver.

  5. Japp, det är väldigt lätt att döma andra. Carola har ju en förmåga att provocera genom sitt sätt att formulera sig dessutom. Jag hade säkert också kunnat sända en eller annan fördömande tanke åt hennes håll när jag läste om dotterns hårförlängning, om jag inte vetat att ni skulle göra det och du är då definitivt inte någon dekandent person..

  6. Det jag reagerade på var att Carola visar sin dotter på bild i en blogg som läses av tusentals svenskar. Jag avskyr kändisbloggare som (i mitt tycke) hänger ut sin barn i offentligheten utan att de får möjlighet att själva välja. Så jag väljer att inte läsa (utan får gå på Aftonbladets löpsedlar ;-)).

    Och jag undrade nog över hårförlängningen om jag ska vara ärlig, men nu förstår jag!

  7. Jag har inte läst eller tagit del av debatten som verkat pågått idag men jag fascineras över vad det är som får folk att gå igång…

  8. Jag blev faktiskt uppriktigt förvånad först när jag såg alla upprörda kommentarer hos Carola. Jag glömde visst att inte alla har små afrolockiga barn… 😉 Och alltså inte känner till hur afrohår kan funka.

  9. Hej, Hedda. Borde du inte istället lära din dotter att älska hela sig själv inklusive sitt osvenska hår. ”nu kan vi fotografera henne närsomhelst och kan använda de bilderna för återrapportering till Landet” Gud vad hemskt! Vadå, så om din dotter inte har det långa svenska löshår är hon inte tillräckligt vacker för att fotograferas?? Vad menar du med att då hon saknade frisyr? Det är så afro hår ser ut. Hur mycket tror du inte din dotter påverkas av det idealet du vissar up för henne enbart för att hennes hår ska vara ”fritt” det som svenskar tycker är narturligt. För oss svarta är hennes hår narturligt just som den är och ser precis ut som den ska se ut. Självklart älskar hon sitt löshår, men innerst inne brottas hon med mycket . Det gör väll de flesta människor som växer upp som en minioritet, det är ju inte enbart bara håret som är väldigt osvenskt med henne?. Lär henne istället att älska sig som hon är, det kommer hon uppskatta enormt i framtiden.

    Vet inte vilket afrika du skriver om, Afrika är inte ett land. Användandet av löshår är inte alls lika utbrett där som det är i västvärlden. Det är viktigt att folk förstår att det finns etik och moral i hur man flätar i löshår på småbarn. Svarta föräldrar är inga ambivalenta varelser som enbart fixar och trixar med deras barns hår med löshår.Dessutom är löshår mer accepterat för lite större barn som oftast får håret stylade i inbakade hårstilar, och stora rastas anpassade för barn. Zoe är 3 år och det hon har på huvudet är inte barnvänligt på något sätt och har abslout inget med afrikansk kultur att göra. Snälla sluta använd ordet kultur, det blir så mycket fel då.

    • Tack för din kommentar! Jag tycker att jag har förklarat ganska bra hur jag ser på saken. Det är inte jag som absolut tycker att min dotters hår måste flätas på ett speciellt sätt, som jag skrev tycker jag och min man att hennes hår är fint ändå. Det finns dock krav från det land från vilket vi adopterat (landet kommer jag inte att skriva ut) på att håret ska fixas på vissa sätt. Om vi inte sköter detta kan det i förlängningen tyvärr få till följd att människor i det landet tycker att barn som adopteras hit inte sköts på ett bra sätt och framtida adoptioner äventyras.
      Självklart har jag min dotters bästa för ögonen, men det är inte lätt att brottas som förälder med alla önskemål från alla håll och kanter, från de som tycker som du och från dem som tycker motsatt.

      • Klokt svarat. Jag har en kompis från Uganda och hon har alltid sitt hår fixat. Hon har förklarat hur hennes hår fungerar, och att det är helt annorlunda än nordiskt hår. Åh vad man önskar att alla dessa som ska veta bäst tog reda på fakta först. En annan kompis, från Etiopien, har helt annorlunda hår. Eftersom Etiopien är ett ”vanligt” adoptionsland kanske folk associerar dit och tror att att allt afrohår är så?
        Respekterar för övrigt att du inte skriver ut i klartext vilket Landet är!

      • Hej, jag förstår din poäng! Men det är väldigt viktigt att inte dra alla över en kamm. Afrohår är svår men håret är hanterligt oavsett vilket land i afrika man är ifrån. Blir så ledsen att många här ska prata för svarta människor. Vad gör det om du skriver vilket land din dotter kommer ifrån. Det kan också nämnas att även man kommer från ett land i afrika så är skillnaden hos folket väldigt stor då många härstammar från olika stammar. Är själv från Kenya, det finns 43 olika stammar i Kenya, alla med egna språk traditioner och kultur och alla har olika skags textur på sitt afrohår. Läs gärna det jag skrivit om här som LD länkat på sin blogg, folk vill oftast behaga den vita människa http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/

  10. Pingback: Saker som gör mej ledsen | Tedags hos Tant Ninette
  11. Pingback: Ledsam hetsjakt | Cecilia summerar
  12. hej, jag har nyligen börjat läsa här, men kommit ikapp rätt bra med din historia. Du skriver väldigt intressant och det är kul att få höra andra sidan, synd bara att folk inte får läsa ditt inlägg istället för medias!

  13. Hej! Jag är född här i Sverige men min far har Ugandiskt ursprung och min mor Polskt. Då man jämför hår bland mina syskon varierar det stort, mina systrar har mjukt-lockigt hår och jag har afro. Något som jag tycker är viktigt är att faktiskt lära din dotter att uppskatta ”her natural self”. När jag var liten och läste i ”flik-tidningar” så var hårtipsen eller styling tipsen inte anpassade för mig som jag var. Jag fick mitt hår permanentat för första gången då jag var 5 år gammal. Kemikalierna som används är extremt farliga (Se dokumentär filmen: Good Hair). Under sommarlovet innan jag började nian så visste jag inte hur mitt riktiga naturliga hår såg ut och bestämde mig för att klippa av allt hår. Min mamma hade väldigt svårt att faktiskt ta tag i saxen och klippa mitt hår för att hon tänkte att jag inte skulle kunna hantera mitt naturliga hår. Under de senaste 6 åren har jag faktiskt lärt mig väldigt mycket om hur jag ska hantera mitt hår och vara stolt för den jag är, mitt naturliga jag. Ett tips är att utforska youtube lite mer och att försöka göra så att din dotter lär sig älska sig själv precis som hon är.

    Sedan vill jag även tillägga att det finns olika typer av afrohår och att det går att sköta men man måste lära sig hur det fungerar, lära sig vilka produkter som behöver användas, hur det skall klippas och skötas. Det är svårt att hitta frisörer som förstår hur håret lägger sig och hur det skall klippas för att man ska få den frisyr man vill ha. För två år sedan var jag i Uganda och där måste alla skolbarn ha väldigt kortklippt hår (max 1cm) de vuxna kvinnorna som jag såg och träffade hade stylat/fixat hår peruker, flätat eller extensions. Själv hade jag mitt hår ”fritt” som du kallade det i inlägget och när folk såg mig med mitt så kallade ofixade hår blev en del chockade. Det ideal de hade där var att de skulle ha långt hår och ljusare hud (flera hudblekningskrämer såldes i diverse butiker) och det är just det här som är så otroligt farligt för alla människor och det porträtteras väldigt mycket i all media. Så snälla lär din dotter att älska sig själv, hennes naturliga jag.

    Här följer lite youtube-klipp som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen:

    http://www.youtube.com/user/taren916/videos
    http://urbanbushbabes.com
    http://urbanbushbabes.com/category/hair/growth-retention-hair/

    Hoppas att det hjälper dig!
    Vänliga hälsningar Diana

  14. Nu är det längesedan det här inlägget skrevs. Det har hänt mycket sedan dess och min dotter har haft alla upptänkliga frisyrer och jag har under tiden lärt mig att sköta hennes hår på ett sätt som både hon och jag tycker om. Just den här veckan har hon faktiskt helt naturligt och utsläppt hår.
    Jag har förstått att det över hela världen finns starka normer kring svarta kvinnors hår och jag tycker själv att ”natural movement” är väldigt sympatiskt.

Lämna en kommentar